User Tools

Site Tools


voeding

Voeding

Eiwitten

  • Als je niet aan sport doet heb je ongeveer 0,8 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht per dag nodig.
  • Mensen die ouder zijn dan 65 hebben meer eiwitten nodig. Standaard is 1,2 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht per dag nodig.
  • Als je wat aan sport doet heb je ongeveer 1,4 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht per dag nodig.
  • Om je spieren te laten groeien heb je per dag ongeveer 2,2 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht nodig.

Eiwitbronnen

Voor alle bonen geldt:

  • Schoonspoelen
  • De opgegeven tijd laten weken in ruim water
  • Het weekwater wegdoen (In het weekwater zitten gifstoffen die door het weken zijn losgekomen)
  • Nog een keer spoelen
  • Koken
NaamEiwitten per 100 gramWeektijd (uren)Opmerking
Bonen1)2)3)
Bonen, Linzen pot, blik algemeen60Deze zijn veelal niet voorgeweekt en kunnen dus meer gifstoffen bevatten
Bonen, Linzen gedroogd algemeen2024
Kikkererwten gedroogd2024
Rode Kidneybonen, gedroogd2224Plakken aan elkaar. Spoelen en weken in een pot gaat goed tot een hoogte van ongveer 7 cm
Spliterwten, groene, gedroogd228Plakken aan elkaar. Spoelen en weken in een koekepan gaat goed
Sojabonen gedroogd3724
Sojabonen gekookt20
Zwarte oog bonen, gedroogd2224
Vis
Kabeljauw22
Makreel22
Sardines20
Stokvis gedroogd80
Stokvis geweekt32
Zuivel
Ei, eierdooier16
Ei, eiwit11
Ei, heel gekookt12
Kaas 10+, 20+ 32
Kaas strooi35
Overig
Kroket, vegetarisch20

Nutrienten

Aminozuren

Er zijn 9 essentiële aminozuren die het lichaam niet zelf aanmaakt.

Lithium

IJzer

PQQ

Taurine

Vitamine D

Zink

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
voeding.txt · Last modified: 2021/02/18 11:24 by webmaster