User Tools

Site Tools


voeding

Voeding

Voedingsmiddelen

NaamMaximale hoeveelheid per dagKooktijdOpmerking
Haverzemelen3 eetlepels4 minutenMeer

Eiwitten

  • Als je niet aan sport doet heb je ongeveer 0,8 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht per dag nodig.
  • Mensen die ouder zijn dan 65 hebben meer eiwitten nodig. Standaard is 1,2 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht per dag nodig.
  • Als je wat aan sport doet heb je ongeveer 1,4 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht per dag nodig.
  • Om je spieren te laten groeien heb je per dag ongeveer 2,2 gram eiwitten per kilo vetvrij lichaamsgewicht nodig.

Eiwitbronnen

Voor alle bonen (niet voor linzen) geldt:

  • Goed schoonspoelen.
  • De opgegeven tijd laten weken in ruim water.
  • Het weekwater wegdoen (In het weekwater zitten gifstoffen die door het weken zijn losgekomen).
  • Nog een keer spoelen.
  • Koken (de benodigde kooktijd is nogal eens langer dan aangegeven. Wij houden 2 uur aan).

Alternatieve procedure:

  • Goed schoonspoelen.
  • De opgegeven tijd laten weken in ruim water. Wat appelazijn of citroensap toevoegen.
    • Halverwege de weektijd het water verversen (afgieten en vers water toevoegen).
      • In het weekwater zitten gifstoffen die door het weken zijn losgekomen.
  • Nog een het water verversen.
  • Koken (de benodigde kooktijd is nogal eens langer dan aangegeven. Wij houden 2 uur aan).
NaamEiwitten per 100 gramWeektijd (uren)Kooktijd (uren)Opmerking
Bonen1)2)3)
Bonen, Linzen pot, blik algemeen600Deze zijn veelal niet voorgeweekt en kunnen dus meer gifstoffen bevatten
Bonen, Linzen gedroogd algemeen2024
Kikkererwten gedroogd2024
Linzen023
Linzen Beluga0231
Rode Kidneybonen, gedroogd2224 Plakken aan elkaar. Spoelen en weken in een pot gaat goed tot een hoogte van ongveer 7 cm
Spliterwten, groene, gedroogd228 Plakken aan elkaar. Spoelen en weken in een koekepan gaat goed
Sojabonen gedroogd3724
Sojabonen gekookt20
Zwarte oog bonen, gedroogd22242
Vis
Kabeljauw22
Makreel22
Sardines20
Stokvis gedroogd80
Stokvis geweekt32
Zuivel
Ei, eierdooier16
Ei, eiwit11
Ei, heel gekookt12
Kaas 10+, 20+ 32
Kaas strooi35
Overig
Kroket, vegetarisch20

Nutrienten

Aminozuren

Er zijn 9 essentiële aminozuren die het lichaam niet zelf aanmaakt.

Lithium

IJzer

PQQ

Taurine

Vitamine D

Zink

This website uses cookies. By using the website, you agree with storing cookies on your computer. Also you acknowledge that you have read and understand our Privacy Policy. If you do not agree leave the website.More information about cookies
voeding.txt · Last modified: 2021/05/01 14:18 by webmaster